فیزیوتراپی در سرطان کودکان

3. فیزیوتراپی در سرطان کودکان
فیزیوتراپی در سرطان کودکان

فیزیوتراپی در سرطان کودکان یک راهکار مهم در بهبود شرایط کودکانی است که با انواع سرطان دست و پنجه نرم می کنند. نشان داده شده است که فیزیوتراپی قدرت ، دامنه حرکت ، خواب ، انرژی و خلق و خو را بهبود می بخشد و در عین حال درد، اضطراب و علائم عوارض جانبی مرتبط با درمان مانند نوروپاتی را در کودکان مبتلا به سرطان کودکان کاهش می دهد.

نشان داده شده است که فیزیوتراپی قدرت، دامنه حرکت، خواب، انرژی و خلق و خو را بهبود می بخشد و در عین حال درد، اضطراب و علائم عوارض جانبی مرتبط با درمان مانند نوروپاتی را در کودکان مبتلا به سرطان کودکان کاهش می دهد.

سرطان رشد سلول های غیرطبیعی در بدن است که باعث از بین رفتن سلول های طبیعی و سالم می شود. این فرآیند می تواند بر سلامت و عملکرد قسمت های مختلف بدن تأثیر بگذارد و باعث مرگ شود.

درمان سرطان می تواند شامل جراحی، شیمی درمانی و یا پرتودرمانی باشد. برخی از افراد مبتلا به سرطان نیز ممکن است با ایمونوتراپی (استفاده از سیستم ایمنی برای مبارزه با سرطان)، درمان هدفمند (ژن درمانی) یا هورمون درمانی درمان شوند. سرطان و عوارض جانبی درمان می تواند باعث مشکلات جسمی شود، مانند:

• بی حسی، گزگز و یا کاهش احساس در بازوها و پاها
  • انسداد در سیستم لنفاوی (ادم لنفاوی). این انسداد می تواند منجر به تورم در بازوها، پاها، شانه ها، دست ها، انگشتان، قفسه سینه یا گردن شود
  • ضعف عضلانی
  • سفتی مفصل
  • از دست دادن استقامت
  • از دست دادن تراکم استخوان (استحکام استخوان)
  • مشکل در حرکت یا راه رفتن
  • خطر مزمن از دست دادن تعادل
  • افزایش یا کاهش وزن
  • تغییرات شناختی (مه مغزی)
  • مشکلات قلبی
  • تنگی نفس یا مشکلات تنفسی

فواید فیزیوتراپی در سرطان کودکان

حفظ یا بهبود عملکرد فیزیکی: سرطان و درمان‌های آن، مانند شیمی‌ درمانی، پرتودرمانی و جراحی، اغلب می‌تواند منجر به عوارض جانبی و عوارض فیزیکی شود. فیزیوتراپی به کودکان کمک می کند تا عملکرد بدنی، قدرت، انعطاف پذیری و تحرک خود را حفظ کنند یا دوباره به دست آورند. بر بهبود توانایی های فیزیکی کلی و کاهش تاثیر محدودیت های مرتبط با سرطان تمرکز دارد.

مدیریت درد و ناراحتی: درمان سرطان می تواند باعث درد و ناراحتی در کودکان شود. تکنیک‌های فیزیوتراپی در سرطان کودکان ، مانند تمرین‌های درمانی، درمان دستی، و روش‌هایی مانند گرما یا سرما درمانی، می‌توانند به کاهش درد، کاهش سفتی عضلات و بهبود تحرک مفصل کمک کنند. فیزیوتراپیست ها همچنین می توانند راهنمایی هایی در مورد مکانیک و تکنیک های مناسب بدن برای به حداقل رساندن درد در طول فعالیت های روزانه ارائه دهند.

پیشگیری یا کاهش عوارض مرتبط با درمان: برخی از درمان‌ های سرطان ممکن است اثرات نامطلوبی بر سیستم اسکلتی عضلانی داشته باشند، مانند کاهش تراکم استخوان، ضعف عضلانی و انقباضات مفصلی. مداخلات فیزیوتراپی می تواند این مسائل را برطرف کرده و به جلوگیری از عوارض کمک کند. به عنوان مثال، درمانگران می توانند تمریناتی را برای تقویت استخوان ها، حفظ توده عضلانی و جلوگیری از انقباضات ارائه دهند و خطر محدودیت های عملکردی طولانی مدت را کاهش دهند.

سایر مزایای فیزیوتراپی در سرطان کودکان

افزایش کیفیت کلی زندگی: سرطان و درمان های آن می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی کودک تأثیر بگذارد. فیزیوتراپی نه تنها بر جنبه های فیزیکی تمرکز دارد، بلکه بهزیستی عاطفی و اجتماعی کودک را نیز در نظر می گیرد. با کمک به کودکان برای حفظ یا بهبود عملکرد فیزیکی، فیزیوتراپی به آنها اجازه می‌دهد در فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند شرکت کنند، با همسالان خود ارتباط برقرار کنند و حس عادی بودن را حفظ کنند.

حمایت از بهزیستی روانی: سرطان می تواند از نظر عاطفی برای کودکان و خانواده هایشان چالش برانگیز باشد. فیزیوتراپی می‌تواند محیطی حمایت‌کننده و دلگرم‌کننده ایجاد کند و ذهنیت مثبت و بهزیستی عاطفی را ارتقا دهد. از طریق فعالیت های درمانی، فیزیوتراپیست ها می توانند به کاهش اضطراب، بهبود عزت نفس و افزایش انعطاف پذیری روانی کلی کودک کمک کنند.

تسهیل انتقال روان‌تر به فعالیت‌های منظم: پس از درمان سرطان ، کودکان اغلب هنگام ادغام مجدد در فعالیت‌ های معمولی، مانند مدرسه، ورزش و بازی با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. فیزیوتراپی می تواند با افزایش تدریجی سطوح فعالیت، ارائه راهبردهای انطباقی در صورت نیاز و نظارت بر پیشرفت، به پل زدن این انتقال کمک کند. درمانگر از نزدیک با کودک، خانواده و سایر مراقبان برای اطمینان از بازگشت ایمن و موفقیت آمیز به فعالیت های عادی کار می کند.

نکته تکمیلی

توجه به این نکته مهم است که اهداف و مداخلات خاص فیزیوتراپی ممکن است بسته به نیازها و شرایط فردی هر کودک متفاوت باشد. هر سطح ورزش در طول درمان سرطان و بعد از آن می تواند عوارض جانبی را کاهش دهد، به بهبودی بدن شما کمک کند و با افسردگی مبارزه کند. تحقیقات انجمن انکولوژی بالینی آمریکا نشان داده است که فعالیت بدنی می تواند خطر بازگشت سرطان را نیز کاهش دهد.